
Desenvolupament motor
• No poden estar gaire temps quiets i fent la mateixa activitat.
• Pugen les escales alternant els dos peus.
• Són capaços de “pedalar” en un tricicle.
• Quan corren augmenten i disminueixen la velocitat.
• Es poden rentar les mans i eixugar-se-les.
• Poden utilitzar llibres i passar les pàgines amb facilitat.
• Comencen a fer traços més controlats.
Conducta adaptativa
• Són capaços d’evitar alguns perills, com ara les coses calentes.
• Poden seguir instruccions simples.
• Els costa mantenir l’atenció en dues coses alhora.
• Prefereixen les activitats de moviment.
• Els agrada tocar, provar, ensumar i experimentar pel seu compte.
• Discriminen gran i petit. Poden identificar dues parts d’una figura i unir-les.
Llenguatge
• Comencen a formar frases de 3 a 5 paraules.
• Poden plantejar i respondre preguntes com ara: qui…?, com…?, on…?
• Tenen un vocabulari de 1.000 paraules aproximadament.
• Poden comunicar idees i necessitats, però encara no són capaços d’establir autèntics diàlegs.
• Estableixen monòlegs i parlen amb si mateixos.
Conducta personal i social
• Fan petits encàrrecs.
• Els agrada imitar els adults que els envolten.
• Comencen a jugar amb altres nens de la seva edat i hi estableixen relacions de cooperació, però encara predominen els jocs en solitari.
• Els costa distingir entre experiències reals i imaginàries.
• Saben el seu nom i el cognom, i s’identifiquen com una persona davant dels altres.
• Tenen reaccions emocionals extremes però de poca durada.
• Els costa expressar els sentiments amb paraules.
• Poden aparèixer temors i pors nocturnes.
Actuacions que aconsellem a casa
• Parlar molt amb els nens i nenes per ajudar-los a entendre el món que els envolta i potenciar el llenguatge.
• No tenir por de dir “no” quan calgui.
• Valorar la feina ben feta. Donar ànims quan es cansen.
• No poden estar gaire temps quiets i fent la mateixa activitat.
• Pugen les escales alternant els dos peus.
• Són capaços de “pedalar” en un tricicle.
• Quan corren augmenten i disminueixen la velocitat.
• Es poden rentar les mans i eixugar-se-les.
• Poden utilitzar llibres i passar les pàgines amb facilitat.
• Comencen a fer traços més controlats.
Conducta adaptativa
• Són capaços d’evitar alguns perills, com ara les coses calentes.
• Poden seguir instruccions simples.
• Els costa mantenir l’atenció en dues coses alhora.
• Prefereixen les activitats de moviment.
• Els agrada tocar, provar, ensumar i experimentar pel seu compte.
• Discriminen gran i petit. Poden identificar dues parts d’una figura i unir-les.
Llenguatge
• Comencen a formar frases de 3 a 5 paraules.
• Poden plantejar i respondre preguntes com ara: qui…?, com…?, on…?
• Tenen un vocabulari de 1.000 paraules aproximadament.
• Poden comunicar idees i necessitats, però encara no són capaços d’establir autèntics diàlegs.
• Estableixen monòlegs i parlen amb si mateixos.
Conducta personal i social
• Fan petits encàrrecs.
• Els agrada imitar els adults que els envolten.
• Comencen a jugar amb altres nens de la seva edat i hi estableixen relacions de cooperació, però encara predominen els jocs en solitari.
• Els costa distingir entre experiències reals i imaginàries.
• Saben el seu nom i el cognom, i s’identifiquen com una persona davant dels altres.
• Tenen reaccions emocionals extremes però de poca durada.
• Els costa expressar els sentiments amb paraules.
• Poden aparèixer temors i pors nocturnes.
Actuacions que aconsellem a casa
• Parlar molt amb els nens i nenes per ajudar-los a entendre el món que els envolta i potenciar el llenguatge.
• No tenir por de dir “no” quan calgui.
• Valorar la feina ben feta. Donar ànims quan es cansen.
• Bona relació pares-escola. Comunicació sempre que calgui.
• Dosificar la televisió o veure-la junts (crítics).