QUÈ HEM DE SABER DE L’ESO
COM S’ORGANITZA
L’educació
secundària obligatòria consta de quatre cursos i s’organitza en
diferents matèries: comunes, optatives i específiques. Les matèries
optatives i específiques, que poden ser d’iniciació, d’ampliació,
de reforç o de recuperació, són triades pels alumnes d’acord amb
els seus interessos i necessitats i amb l’orientació del seu
tutor/a de 1r a 3r d’ESO.
A 4t curs l’alumne/a cursarà a raó de tres hores setmanals cadascuna de les tres matèries específiques d’entre les següents: biologia i geologia, física i química, cultura clàssica, informàtica, llatí, francès i anglès de preparació al PET (Cambridge exam). El treball de síntesi es realitza a 1r, 2n i 3r d’ESO durant una setmana del 3r trimestre coincidint amb les convivències escolars, intercanvi lingüístic i el treball de recerca a 4t d’ESO es realitza en relació a una de les matèries específiques escollides.
A 4t curs l’alumne/a cursarà a raó de tres hores setmanals cadascuna de les tres matèries específiques d’entre les següents: biologia i geologia, física i química, cultura clàssica, informàtica, llatí, francès i anglès de preparació al PET (Cambridge exam). El treball de síntesi es realitza a 1r, 2n i 3r d’ESO durant una setmana del 3r trimestre coincidint amb les convivències escolars, intercanvi lingüístic i el treball de recerca a 4t d’ESO es realitza en relació a una de les matèries específiques escollides.
L’ORIENTACIÓ EDUCATIVA
Al
llarg de l’etapa, i de manera progressiva, basem l’educació no
només en l’orientació acadèmica, sinó també en l’orientació
personal i professional.
L’orientació
personal és bàsica i necessària per
als alumnes d’aquesta etapa, ja que es
troben en un període evolutiu en què es produeixen els canvis
propis de l’adolescència.
L’orientació
acadèmica durant l’ESO es facilita la construcció del
propi currículum per part dels alumnes, de tal manera que puguin
experimentar quines matèries són les més adequades als seus
interessos i capacitats.
L’orientació
professional és important per garantir el coneixement del món del
treball i per tal que se’n formin una imatge adequada. També és
necessària per orientar l’alumnat en el seu futur més immediat. A
3r i 4t d’ESO desenvolupem un treball específic coordinat des del
Departament psicopedagògic
i d’orientació.
EL TRACTAMENT DE LA DIVERSITAT
Aquest
és un dels punts forts de tot l’ensenyament, des de l’educació
infantil fins a l’ESO, per tal de potenciar les capacitats de tots
els alumnes. Els instruments que utilitzem per a poder tractar la
diversitat a l'ESO són
els desdoblaments a l'àrea de
matemàtiques, a les pràctiques de
ciències de la naturalesa i
tecnologia, molt especialment en
l'oferta i
gestió de la tria d’optatives,
l'elaboració de Plans
Individualitzats i el projecte d'atenció
a l'alumnat d'altes capacitats (ATAC).
L’ACCIÓ TUTORIAL
L’acció
tutorial està organitzada en tres nivells d’actuació i cada
grup-classe té dos tutors per tal de poder atendre les necessitats
que se’n deriven:
Els
5 minuts tutorials: El tutor/a cada matí té un intercanvi amb el
grup per fer el seguiment d’assistència i atendre qüestions
puntuals del dia a dia.
La
tutoria personal: Cada tutor/a fa el seguiment acadèmic com personal
dels seus alumnes i els dóna consells per a poder superar les
dificultats amb les quals
es troben, el tutor/a té encomanada la tasca d’orientació en la
tria de les optatives i resta en contacte permanent amb el
Departament
psicopedagògic i d’orientació.
La
tutoria col·lectiva:
La programació de tutoria col·lectiva
es basa en el treball entorn
de l’orientació escolar i professional. Així com l’anàlisi de
les qüestions de formació humana i personal. També serveix per
cohesionar el grup i establir elements de participació dels alumnes
a la vida de l’escola. Alhora l’alumnat pot participar de
l’organització escolar a través dels delegats, els quals es
reuneixen amb la direcció de l’escola dues
vegades per trimestre.