Característiques Psicoevolutives dels nens i nenes de 7 anys - 2n
Personals
Segueix, com l’any anterior, sensible a l’actitud dels adults; admira i se sent orgullós/a de la seva família i professor/a.
No “exigeix” tant la nostra companyia com l’any anterior però necessita un clima de seguretat i confiança.
Es fa més objectiu/va i raonable i l’egocentrisme va deixant lloc a l’altruisme.
Vol fer-se un lloc en el grup familiar o escolar i és més servicial, capaç de recollir o ajudar.
Generalment és sincer/a i obedient, fàcil d’estimular i de controlar.
Físiques
En el pla motriu, tot i ser viu/va i expressiu/va, ha guanyat en el control de la seva hiperactivitat i impulsivitat.
Aquest control li permet de dedicar-se més freqüentment a activitats que suposen més atenció i precisió: dibuixar, fer muntatges, enganxar...
Intel·lectuals
Té passió per saber i pensa que pot descobrir i fer per ell/a mateix/a.
El contacte amb nous aprenentatges el porta a ser més cautelós/a perquè la seva experiència escolar el fa més observador/a i tracta més de comprendre.
La lògica i el raonament d’allò que aprèn i sap, veu com s’ha desenvolupat, però, malgrat tot necessita les explicacions i comprovacions com a suport del raonament.
L’esforç en el treball està molt lligat als reconeixements i premis i a agradar els altres, en especial l’adult.
A finals de 2n. és el moment adequat per a assegurar les tècniques instrumentals de lectoescriptura i càlcul.
Socials
El joc col·lectiu no està ben organitzat, però comença a acceptar seriosament les regles i disciplina.
Segueix formant grups de 3, 4 o 5, i les particularitats individuals es delimiten i comencen a demostrar afeccions determinades. En la convivència diària, les diferències sexuals no estan marcades però comença aparèixer alguna discriminació contra el sexe oposat.
ACTUACIONS A CASA
Personals
El seguiment del treball diari ha de ser el recurs més important de motivació i estímul, sense centrar exclusivament l’atenció en les notes obtingudes.
Es poden raonar amb ell les seves actuacions per a enfortir les positives i preparar-lo a anticipar la reflexió a l’actuació.
En l’àmbit familiar, pot començar a tenir alguna responsabilitat concreta i no compartida.
“Emprar” amb molta prudència aquesta especial sensibilitat que tenen els nens vers els premis i els capricis.
Físiques
Segueix necessitant control sobre el temps: vídeo, TV, hores de son...
Es pot iniciar en activitats esportives i fomentar també aquelles de més calma (entreteniments, construccions, pintura...)
És el moment d’assegurar hàbits personals d’higiene amb certa independència: menjar, neteja, ordre...
Intel·lectuals
Necessita que se li recordi allò que ha de fer amb il·lusió i interès: aprendre quelcom, llegir, acabar un treball, repetir alguna activitat... Comença a gaudir llegint; cal trobar-li moments per a fer-ho com a diversió i entreteniment. És un curs final de cicle, és important ocupar-se de les dificultats que pugui tenir en alguna àrea.
Socials
Afavorir la relació amb els seus amics creant situacions en les que, de tant en tant, es puguin veure després de l’horari escolar.
El seguiment de la seva integració s’ha de fer a través del contacte amb el/la professor/a.